Het vernieuwd lager onderwijs (VLO)
In de Vlaamse Gemeenschap wordt in enkele scholen een grootschalig innovatieproject gestart. Dit gebeurt bij wijze van vrijwillig experiment. Hieruit groeit het Vernieuwd Lager Onderwijs. Leerlingen worden individueler benaderd. Men speelt beter in op de leermogelijkheden en -behoeften van elk kind. Er groeit een grotere continuïteit door heel de basisschool heen. Wereldgeoriënteerd onderwijs en projectmatig werken helpen hierbij. De samenwerking met de plaatselijke gemeenschap, meer bepaald met de ouders, wordt geïntegreerd in het schoolgebeuren. Ouders kunnen bijvoorbeeld actief zijn in zgn. leesklassen. Universitaire teams maken geregeld externe evaluaties. De rapporten worden aangevuld met interne evaluaties van de begeleiders in samenspraak met de V.L.O.-scholen. De besluiten en ervaringen vinden een weerslag in tal van publicaties.
Voor leerlingen in het basisonderwijs die door incidentele omstandigheden of lichte leermoeilijkheden schoolse achterstand hebben opgelopen bestaat sinds 1973 het ambt van taakleraar in de aanpassingsklas. Aanvankelijk gestart als experiment wordt de organisatie van een aanpassingsklas (later taakklas) vanaf schooljaar 1979-1980 organiek vastgelegd. Hierdoor komt het multidisciplinair team als overlegorgaan tot stand. Dit team bestaat uit de directie van de basisschool of lagere school, een afgevaardigde van het CLB, de klastitularis en /of andere betrokken leerkrachten, de taakleraar.
Verschillende tijdsperiodes
1908-1918
1919-1928
1929-1938
1939-1948
1949-1958
1959-1968
1969 - 1978
1979-1988
1989-1998
1999-2007
2008
2008-2009
2009-2010
2010-2011
2011-2012
2012-2013
2013-2014
2014-2015
2016-2017
2017-2018
2018-2019
2019-2020
2021-2022
foto's en documenten
gedichtjes
Geschiedenis van het onderwijs
liedjes
schoolfeest
video's
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten