30-05-2008

Geschiedenis van het onderwijs: 1984

Invoering van het lestijdenpakket in het gewoon kleuter- en lager onderwijs
Het aantal leerkrachten in het basisonderwijs is afhankelijk van een lestijdenpakket. Zo een lestijdenpakket is het totaal aantal lestijden dat een school gefinancierd of gesubsidieerd krijgt van de overheid. Dit lestijdenpakket bestaat uit lestijden volgens de schalen die berekend worden op basis van het aantal leerlingen op een bepaalde teldatum en aanvullende lestijden. De aanvullende lestijden hebben te maken met lestijden voor godsdienst, niet-confessionele zedenleer, cultuurbeschouwing. Bovenop dit alles kunnen nog extra lestijden voor tijdelijke projecten (onderwijsvoorrang en zorgverbreding (in het gewoon basisonderwijs) komen.
De overheid legt geen minima of maxima op betreffende het aantal leerlingen per klas. Scholen beslissen zelf hoe ze de leerlingen in groepen indelen. Hoewel andere indelingen mogelijk zijn, werken de meeste basisscholen met een jaarklassensysteem. Vaak heeft elke klas een eigen leraar.

Geen opmerkingen: