30-05-2008

Geschiedenis van het onderwijs: 2002

Het decreet Gelijke Onderwijskansen (GOK)
Dit geïntegreerd ondersteuningaanbod wil alle kinderen dezelfde optimale mogelijkheden bieden om te leren en zich te ontwikkelen. Dit decreet wil tegelijk uitsluiting, sociale scheiding en discriminatie tegengaan en heeft daarom speciale aandacht voor kinderen uit kansarme milieus. Het beleid Gelijke Onderwijskansen bestaat uit drie onderdelen: Inschrijvingsrecht (GOK I): het recht op inschrijving van een kind in een school naar keuze en de wijze waarop dit recht wordt verzekerd. Zorg (GOK II): een geïntegreerd ondersteuningsaanbod dat de scholen toelaat een zorgbrede werking te ontwikkelen gericht op kansarme kinderen. Maatwerk in samenspraak (GOK III).
Het beleid maakt geen onderscheid meer tussen allochtone ( voorheen OVB-beleid) en autochtone (voorheen ZVB-beleid) kansarme leerlingen.

Lokale overlegplatforms
Het GOK-beleid wil de toegankelijkheid van scholen voor allochtonen stimuleren door de oprichting van lokale overlegplatforms. Deze platforms moeten het gelijkekansenbeleid op lokaal vlak mee uitbouwen. Ze bestaan uit vertegenwoordigers van de scholen, ouders, leerlingen en socio-culturele en/of economische belangenverenigingen.

Scholen krijgen meer autonomie.
Scholen moeten niet meer op voorhand hun aanwendingsplan laten goedkeuren om steun te ontvangen. In de plaats daarvan krijgen scholen die een aanvraag indienen drie jaar lang middelen om te werken aan gelijke
onderwijskansen. Pas tijdens het derde jaar wordt er geëvalueerd door de inspectie. Is de evaluatie positief, dan mogen scholen opnieuw middelen aanvragen voor drie jaar.
Vanaf 1 september 2003 treed de tweede fase van het GOK in werking en kunnen alle gewone basisscholen rekenen op extra zorguren. Het aantal zorguren wordt toegekend via een puntenenveloppe, die wordt berekend naargelang het aantal ingeschreven leerlingen. Deze zorguren komen bovenop de bestaande GOK-lestijden.

De zorgcoördinator, een nieuwe gesubsidieerde functie op schoolEen leerkracht helpt leerkrachten om leerproblemen bij leerlingen op te sporen, stippelt trajecten uit om die leerlingen te begeleiden en is de schakel met het CLB. Voor die taak wordt hij/zij, afhankelijk van het aantal leerlingen dat extra zorg behoeft, deeltijds of voltijds vrijgesteld
.

Geen opmerkingen: